Notits: Amdi blev overvåget

Publiceret 10-08-2009

Af Højskolebladet

Tvindskolerne og tilknyttede - fra elever til lærere og leder Amdi Petersen - blev registreret af PET gennem adskillige år. Det viser PET-kommissionens beretning, som for nylig blev offentliggjort. Gennem aflytninger af telefoner, overvågning af møder med fremtrædende politisk aktive på venstrefløjen og endda en spion på Den Rejsende Højskole, opretholdt PET en nær kontakt med, hvad de formodede var en gruppe, som potentielt kunne være i ledtog med mellemøstlige terrorrister. Bl.a. fordi der foregik møder mellem nogle af Tvind-lederne og PLFP-medlemmer. PET mente, det var PLFP's intention at hverve Tvind-elever til militære operationer, hvilket resulterede i, at en spion blev plantet på skolen. Spinonen kunne dog ikke berette andet end allerede kendte forhold, og at Tvind muligvis snød med offentlige midler.

Ifølge Poul Jørgensen, tidligere talsmand for Tvindskolerne, er det foruroligende:
"PET's metoder er meget uheldige. Især fordi der ikke var noget grundlag for den mistanke, de havde. Derudover, når en telefonaflytning bliver foretaget, skal de implicerede underrettes efterfølgende. Det er aldrig sket i denne sag."