Notits: Morgensang hitter

Publiceret 10-08-2009

Dronning Margrethe, Statsministeren, gymnaster en masse og en hel del andre indtog Holbæk til DGI’s landsstævne tidligere på sommeren

Af Højskolebladet

Dronning Margrethe, Statsministeren, gymnaster en masse og en hel del andre indtog Holbæk til DGI's landsstævne tidligere på sommeren. Idrætshøjskolerne har traditionelt altid deltaget ved begivenheden, der sidst blev afholdt i Haderslev i 2006. Som noget nyt havde højskolerne i år også en fælles platform, der blev organiseret af FFD under overskriften "Hovedet på kroppen".

Her bød en række højskoler ind med professionelle arrangementer, koncerter, oplæsning, fortælling og forskellige former for performance. Der var stor variation i Højskoleteltet, der stod på Markedspladsen i Holbæk. Koncerten med den unge Celina Ree var et stort tilløbsstykke, mens mere skæve indslag med folk som T.S. Høeg og Jens Blendstrup havde sværere ved at lokke gymnasterne ind i teltet. Mest markant var dog den daglige morgensang, der hver morgen trak fulde huse til fællessang fra højskolesangbogen.

Generalsekretær for FFD, Niels Glahn, er da også alt i alt tilfreds med samarbejdet med Landsstævnet og vil ikke tøve med at være med igen næste gang i 2013: "Vi fik mange positive tilbagemeldinger fra folk, der synes det var rart, at der var mulighed for at gå ind et sted og opleve noget andet end idræt en times tid eller to."