Køng Højskole er definitivt lukket

Publiceret 19-10-2009

Efter megen tumult - diskussioner, afgåede bestyrelse, fyring af forstander, uenige skolekredse, nye forsøg på at få højskolen op at køre igen - er det nu endeligt slut. Køng Højskole har ingen elever her i efteråret, og skolen er gået i betalingsstandsning.

Af Højskolebladet

Skolen er en af de gamle - 133 år gammel. I 2004 blev der åbnet en friskole i sammenhæng med højskolen. I slutningen af 2008 forsøgte den daværende bestyrelse at nedlægge højskole for kun at drive friskole, men efter flere ophedede generalforsamlinger gik bestyrelsen af, og man forsøgte på ny at drive højskolen videre. Bl.a. blev forstander Peter Bendix Pedersen fyret og bestyrelsesformanden Bo Zierau blev indsat som konstitueret forstander. Det var åbenbart ikke nok, for kun ganske få elever startede på efterårsholdet. De blev i stedet flyttet til Vejle Idrætshøjskole, som kunne huse dem.

Nu forsøger friskolen at lirke sig ud af de økonomiske problemer ved at starte en ny friskole, Ny Køng Idrætsfriskole, som åbner til august næste år - og som har tidligere forstander Peter Bendix Pedersen ved roret. Hvor de omkring 70 friskoleelever indtil da skal gå i skole, er endnu ikke klarlagt.