Debat: Korte kurser under lup

Publiceret 06-04-2010

Undervisningsministeren vil kulegrave de korte kurser på baggrund af fodbold-VM-kursus på højskole

Af Højskolebladet

Under overskriften "Statskroner til klaphat-kursus" skriver Ekstra Bladet om et kursus, der udbydes på Ryslinge Højskole, hvor der står VM-fodbold på programmet.

I kursusbekrivelsen på hojskolerne.dk beskriver Ryslinge indholdet af kurset således:

"Gennem ugen vil vi se alt det fodbold vi kan. Vi har inviteret spillere, koryfæer, trænere, eksperter og kommentatorer, der vil hjælpe os igennem ugen. Samtidigt vil vi se på, hvilken rolle foldbolden spiller i det moderne samfund. Omkring selve spillet er bygget en fankultur og en tilskuerkultur, som vi både analyserer og lever med i. Sy din egen klaphat, tag på ølsmagning og vælg din kampøl, få kvalitetshotdog til kampen. Vi tænker det og gør det."

Over for Ekstra Bladet bekræfter forstander på Ryslinge, Asser Amdisen, at kurset modtager statsstøtte. Han forsvarer det ved at henvise til, at kurset - ud over syning af klaphatte og ølsmagning - også har alment dannende elementer, idet man vil komme omkring emner som tilskuer-kulturens udvikling og at fodbold er blevet en del af underholdningsindustrien.

Kulegravning
Konfronteret med oplysningerne om kurset, siger Undervisningsminister Tina Nedergaard til Ekstra Bladet, at hun ikke umiddelbart mener, at kurset bør have statstilskud, og at hele området trænger til at blive kulegravet:

"Fodbold-kurset er efter min umiddelbare mening ikke noget, der burde have statstilskud. Vi har tidligere hørt om statstilskud til kurser i rødvinssmagning og lignende. Hele området trænger til et grundigt eftersyn."

Hvad mener du om de korte kurser? Bør VM-kurset få statsstøtte?