Demente tager på højskole

Publiceret 06-12-2010

Af Højskolebladet

Når mennesker diagnosticeres med Alzheimers, ender de ofte med at sidde derhjemme og ikke foretage sig det store. Det er både dårligt for sygdommen og ikke mindst de syges sociale velbefindende. Det er Alzheimerforeningens erfaring, og de er derfor indgået i et samarbejde med Brandbjerg Højskole for at gøre noget ved det problem.

De har med fondspenge fra Socialministeriets SATS-pulje og TrygFonden arrangeret et højskoleophold til mennesker med demens. Opholdet af en uges varighed bød på forskellige aktiviteter. Projektleder for Aktiv Højskole, Else Hansen, fortæller til Vejle Amts Folkeblad, at projektet især er målrettet de yngre diagnosticerede, som stadig er i stand til at lave en masse ting. Hun siger til avisen:

"De vil helst gøre det i trygge rammer blandt mennesker, der kender til livet med demens. Det kan de på højskolekurserne."