Bygninger til salg

Publiceret 24-02-2011

Bygningerne fra de to lukkede højskoler, Kunsthøjskolen Thorstedlund og Støvring Højskole i henholdsvis Nordsjælland og Nordjylland, er stadig til salg, selvom der har været flere interesserede købere.

Af Højskolebladet

I Støvring er det Rebild Byråd, som har afslået et tilbud, som Støvring Idrætsefterskole har givet. Ifølge Nordjyske Stiftstidende var buddet ikke højt nok, men medlem af byrådet, Leon Sebbelin (R), siger til avisen:

"Vi lægger op til, at efterskolen kan komme med et nyt bud, men det skal være højere, og de må tage bygningerne, som de er. Det er ikke os, der har ødelagt dem eller slidt på dem. Hvis de giver et nyt bud, vil vi gerne drøfte garantistillelse, men vi lover ikke noget på forhånd. Vi forsøger blot at signalere åbenhed."

I Græse Bakkeby, hvor bygninger fra Kunsthøjskolen Thorstedlund ligger, er seneste nyt, at skolen muligvis går på tvangsaktion efter at have været nødt til at afvise en tyrkisk-kurdisk efterskole, som ønskede at købe skolen. De, som ønskede at etablere en ny højskole, er ikke længere interesserede. Det skriver den tidligere højskoles bestyrelse i en redegørelse om lukningen af skolen.