Højskolelukning i Nord

Publiceret 20-01-2011

Diget – højskolen ved Skagen kom ikke godt ud af 2010

Af Højskolebladet

Efter at have sendt personalet på juleferie, blev skolen nødt til at slutte året af med en konkursbegæring. Året igennem har forstander Claus Staal og bestyrelsen arbejdet på at få skolen på rette spor, men det er ikke lykkes.

Skolen har manglet to millioner i regnskabet, og Spar Nord lovede i første omgang, at de ville låne skolen den ene million, hvis det lykkedes dem at skaffe den anden andetsteds. Det lykkes, fortæller Claus Staal til Nordjyske Stiftstidende, men banken sprang fra i sidste øjeblik:

"Pludselig sprang banken fra i 11. time, og det kom som en stor overraskelse for os i den gruppe, der havde arbejdet for overlevelse", siger han.

Også lokallivet beklager konkursen. Kulturchef for Frederikshavn Kommune Thomas Østergaard siger til samme avis: "Vi har rigtig mange fælles interesser med Diget. Jeg håber virkelig, der kommer nogle investorer på banen."