Højskolefolk begejstrede for Jelved

Publiceret 06-12-2012

Med forhåbninger om fleksuddannelse og øget politisk fokus på højskolerne, hilser højskolefolket Marianne Jelved mere end velkommen

Højskolebladet

Der synes at være bred enighed om, at Marianne Jelved som kulturminister er godt nyt for højskolerne. Særligt i forhold udformningen af en ny fleksuddannelse.

Marianne Jelved har for mange år siden siddet i uddannelsesudvalget - har fulgt området i mange år, pointerer forstander for Nordjyllands Idrætshøjskole, Louis Mogensen, der er begejstret for valget af Jelved:

"Jeg vil håbe, at Marianne Jelved har den tyngde, der skal til for at få rullet besparelserne på højskoleområdet tilbage - og at der tænkes offensivt på vores område. Hvis jeg skulle opstille en prioriteret ønskeliste, ville førsteprioriteten være: Få nu højskolerne ind som centrale aktører i den fleksuddannelse."

I det hele taget efterlyser Louis Mogensen flere opgaver til højskolerne, fx i forhold til mennesker, der ikke er i job.

Også Søren Ottzen, der er viceforstander på Vrå Højskole har begrundet mistanke om bedre tider. "Vi er rigtig glade. Ikke kun fordi Marianne Jelved er nordjyde, men fordi hun er en person, der har politisk erfaring og gennemslagskraft. Hun har et godt kendskab til højskolerne generelt. Realpolitisk er bonussen, at hun altid har haft et godt øje til den gruppe af unge, der har brug for afklaring. Og forhåbentlig vil hun som en stærk kulturminister gennemføre det løfte, der ligger i regeringsgrundlaget, om at fleksuddannelsen skal spille en stor rolle for højskolerne. Som et plaster på såret i forhold til, at højskolerne ikke fik rullet besparelserne tilbage i første omgang."

Niels Glahn, generalsekretær for Folkehøjskolernes Forening, hilser også den nye minister velkommen: "Vi ser frem til samarbejdet med Marianne Jelved, som vi kender som en, der er meget interesseret i og har stor veneration for folkeoplysningen."