Hausgaard hyldes

Publiceret 29-11-2012

Niels Hausgaard er årets vinder af Den Gyldne Grundtvig

Af Højskolebladet

I år er 14. gang Den Gyldne Grundtvig uddeles af Odder Højskole, og æren er altsådenne gang tilfaldet Niels Hausgaard. Højskolekulturprisen, som tildeles "personer, organisationer eller foreninger, der enten direkte har ydet en indsats for højskoletanken og højskolebevægelsens fortsatte eksistens i det danske samfund eller har bidraget til den folkelige oplysningstradition og kultur, som den danske folkehøjskole udspringer af", modtager Hausgaard for igen og igen "at tage de emner op, som vi danskere ikke er enige om, og for at holde gang i den demokratiske debat i Danmark".

"Vi har brug for sådan en som Niels Hausgaard til at skabe og vedligeholde kultur, til at blande sig i samfundsdebatterne og til at turde gå nye veje for aldrig at kunne blive sat i bås. Derfor mener vi, han er den helt rette til at modtage årets pris," siger Lisbeth V. Jørgensen, formand for komitéen bag prisen, om den folkekære entertainer, der de sidste 40 år har været en del af den danske underholdningsbranche. Her har han med sin skarpe samfundssatire og udprægede og underspillede jyske humor taget danskerne under kærlig behandling.

Med æren følger 10.000 kroner og et maleri af kunstneren Mikael Jackson.