Nyt med småt

Højskolebladets små, hurtige nyheder

Af Højskolebladet

Højskolelukning

Helnæs Højskole har måttet dreje nøglen om. "Skolens forstander, Henrik Hartvig, har sammen med skolens medarbejdere gjort et meget stort stykke arbejde for at vende udviklingen. Skolekreds og lokalsamfund har tilsvarende arbejdet ihærdigt for at få tingene til at lykkes. Men uagtet ny og intensiveret markedsføring, låneomlægninger, besparelser, nye forretningsområder og andre tiltag, så har effekten af det vigende elevantal ikke kunnet opvejes," lyder det fra skolens bestyrelse. Det er den tredje højskole, der lukker i år, da højskolerne i Esbjerg og på Samsø tidligere måtte dreje nøglen om i foråret.

De Paralympiske Lege

Der var billetter til samt-lige 250 ansatte og elever, da Egmont Højskolen i september tog til London for at se handicapidræt på eliteniveau. Turen skulle bl.a. være med til at inspirere højskolens elever til at leve et aktivt liv. Ved selvsyn kunne de således få bekræftet de mange muligheder, der findes for kropslig udfoldelse, når man har et fysisk handicap.

U-landshjælp

For to tanzanianske piger er der også fokus på muligheder. De tilbringer efteråret på Nordjyllands Idrætshøjskole, hvor de ud over at tage en lederuddannelse stifter bekendtskab med en lang række boldspil. Målet med opholdet er, at de efterfølgende kan udbrede kendskabet til forenings-aktiviteter i hjemlandet.