Pikante procenter fra højskoleværelserne

Publiceret 25-04-2013

TEMA De danske højskoleelever excellerer i forførelsens kunst

Af Camille Gudmand Lange

Vi var mange, der spærrede øjnene godt op og grinede, da en elevforeningsformand sidste år på et LHE-møde fortalte, at hans højskole har kælenavnet "Giftehøjskolen", fordi en pæn portion af eleverne faktisk ender som ægtefolk. En så stærk tendens var der ingen af os andre, der kunne berette om, men vi kunne dog alle nikke genkendende til have haft kærligheden inde på livet i højskoletiden.

Da jeg fik til opgave at skrive denne klumme under overskriften "Forførelse",
besluttede jeg derfor sammen med de øvrige bestyrelsesmedlemmer at søsætte en lille spørgeskemaundersøgelse, der skulle belyse omfanget af højskolekærligheden nærmere. For der er noget ved stemningen på en højskole, der gør, at der er grobund for store følelser - også tit de varme af slagsen. For nogen sker det allerede første dag. Måske bliver dit blik fanget af en smilende pige på tværs af bordene i spisesalen. Måske er der en galant fyr, der tilbyder at bære din kuffert op på dit værelse. Alle handlinger og samtaler de første dage virker essentielle, for hvem ved, om du taler med din nye bedste ven, eller måske din kommende kæreste.

240 tidligere og nuværende højskoleelever besvarede spørgeskemaet, og svarene var sjov læsning. De kom fra elever fra 28 forskellige højskoler, som i gennemsnit var 20,8 år, da de gik på skolen. Af de 240 gik over 95% på et langt ophold. Det var nemt at konstatere, at der har gået mange elskværdige mennesker på disse 28 højskoler, for eleverne forelskede sig ikke bare én, men halvanden gang i snit - et gennemsnit, der blev trukket flot op af enkelte kærlighedsjunkies med op til 4 og 5 forelskelser på et enkelt ophold. Og som vi alle ved, kan forelskelse i heldige tilfælde lede til fysisk fuldbyrdelse. Det skete for 71% af vores friske spørgeskemaelever, og de havde (da den elektroniske undersøgelse blev afsluttet) i snit haft seksuel omgang med to højskolebekendte. Nogle var dog mere forførende end andre, og to virile elever delte således rekorden med hele 10 nedlægninger hver.

Men sex er jo ikke det vigtigste, og den dejligste overraskelse kom, da vi
ud fra svarene kunne læse om vedholdenheden af den kærlighed, der hvert
år opstår på højskoler i hele landet. 34% af eleverne har nemlig på et tidspunkt
fundet en kæreste i højskolemiljøet og endnu bedre: af dem er hele 30% stadig kæreste med den person den dag i dag. Det da en dejlig statistik!