Grøn dannelse

Publiceret 01-08-2013

Fremtiden er grøn på Vestjyllands Højskole

Af Lone Højgaard Viemose

Bæredygtig udvikling spiller en vigtig rolle på Vestjyllands Højskole. Den grønne tankegang har lokket flere institutioner, organisationer og senest en japansk delegation på besøg for at lære af måden, hvorpå højskolen arbejder med bæredygtighed. For at få højskolens grønne tanker ud over matriklen har Folkehøjskolens Forening bevilget 25.000 kr. til et samarbejde mellem Vestjyllands Højskole og de videregående uddannelser.

"Ligesom vi for nogle er afsæt til skuespillerskolen, musikkonservatoriet, danseuddannelser osv., ønsker vi at markere os med et afsæt til en videregående uddannelse inden for det natur- og samfundsvidenskabelige område. Vi vil spille en aktiv rolle som en del af deres fødekæde," fortæller forstander Else Mathiassen.

Det er blandt andet engagerede elever på fagene "Økologisk iværksætter", "Kokkeri" og "Bæredygtigt samfund", der er med til at præge højskolens grønne profil. "De unge har mange idéer og visioner," fortæller Else Mathiassen. "De vil gerne 'det grønne'." I den forbindelse er cand.scient.pol. Rane Bådsgaard Lange ansat fra august 2013. I efteråret skal kontakterne til de videregående uddannelser etableres, og der skal udarbejdes et koncept for den fortsatte udvikling. "Vi ser mange muligheder for at være pioner på dette område. Vi ved,
at vores væksthus har noget at byde på. Som højskole både kan og vil vi lære mere og dele mere," slutter Else Mathiassen.