Ursula Andkjær Olsen vinder Montanas Litteraturpris 2012

Publiceret 11-01-2013

Digtsamlingen Det 3. årtusindes hjerte indbringer Ursula Andkjær Olsen Montanas Litteraturpris på 100.000 kroner

Af Højskolebladet

Montanas Litteraturpris er blevet uddelt siden 2006, hvor den blev stiftet af Testrup Højskole i samarbejde med Dagbladet Information, og prisen for 2012 går altså til Ursula Andkjær Olsen for digtsamlingen Det 3. årtusindes hjerte . Overrækkelsen fandt sted på litteraturseminaret " Tag og læs!"på Testrup Højskole kl. 17 i dag.

Dommerkommitéen bestående af  litteraterne Elisabeth Friis, Lilian Munk Rösing, Erik Skyum-Nielsen, Thomas Thurah og forfatteren Pia Juul motiverer valget af årets vinder således:

"Montanas Litteraturpris for 2012 tildeles Ursula Andkjær Olsen for digtsamlingen Det 3. årtusindes hjerte , som i en stram, storladen komposition gennemskriver smertelige erfaringer af adskillelse og forening og indføjer disse i et politisk og almenmenneskeligt rum. Bogen betegner et nybrud i forfatterskabet og et kæmpe skridt frem for dansk poesi gennem sin forening af systemisk stringens med en lidenskab, der uvægerlig forplanter sig til den for hvert nyt afsnit mere bevægede og betagede læser."

Prisen gives hvert år til en forfatter af aktuel dansk litteratur, som inden for sin genre er fornyende eller som formår at fremstille virkeligheden på en ny og overraskende måde. Den kan gives til skønlitterære udgivelser, essaysamlinger, fagbøger og biografier, og Ursula Andkjær Olsen var nomineret sammen med Christina Hesselholdt: Selskabet gør op , Jonas Rolsted: Flex Death , Harald Voetmann: Kødet letter , Thomas Boberg: I den næste by samt Nielsen: Store Satans Fald .

Ursula Andkjær Olsen (f. 1970), der er cand.mag i musikvidenskab og filosofi og uddannet fra Forfatterskolen i 1999, har tidligere udgivet bl.a. Atlas over huller i verden , Skønheden hænger på træerne og Have og helvede .

tidligere prismodtagere

2006: Mette Moestrup for digtsamlingen kingsize

2007: Peter Øvig Knudsen for fagbogen Blekingegadebanden

2008: Niels Frank for digtsamlingen Små guder