Højskolen som ny energi – og drømmen om de store scener

Publiceret 08-07-2013

NYHED 24-årige Mathias Riis, keyboardspiller fra bandet The Woken Trees, trak stikket ud og satte verden og bandet på pause under et ophold på Rødding Højskole. Højskolebladet mødte ham til en snak på Roskilde Festival

Af Maj Kirkegaard

Det er lørdag eftermiddag, festivalens næstsidste dag. Træthedstegn efter en hel uges fest og koncerter begynder synligt at melde sig blandt festivalgæsterne. Og ligeså blandt musikerne. Men trods træthed og tømmermænd er det en begejstret Mathias Riis, der udtaler sig om sit højskoleophold tidligere på året: "Jeg kunne godt lide tanken om at prøve noget nyt af," smiler han og sætter sig til rette i skyggen.

Musikken blev i en måned lagt helt på hylden for at give plads til, at Mathias kunne prøve kræfter med en anden passion - nemlig interessen for grafisk design. Selvom han gerne ville have været af sted et halvt år, kan det være svært at realisere, når man spiller i et band som The Woken Trees med den medvind, de oplever i øjeblikket.

Men selvom opholdet kun varede en måned, er Mathias ikke i tvivl om, hvad det bragte med sig: "Klarhed. Og det giver én et fokus på, hvad man egentlig har lyst til." Mathias opnåede kompetencer inden for det grafisk-kreative område, hvilket gør, at han nu kan deltage i arbejdet med at designe plakater og covers til bandet. Men han vedkender også, at han savnede musikken på højskolen: "Jeg kunne godt mærke, at jeg savnede at være i øveren."

Til trods for at den overvejende grund til opholdet var at prøve kræfter med noget andet end musikken, har opholdet givet inspiration og fornyede kræfter til at fortsætte på fuld tid med bandet. Og netop nu er der al mulig grund til at knokle på og være glad. Bandet, et post-punk band som består af seks barndomsvenner fra Nordjylland, har netop spillet deres første koncert på Roskilde Festival. Et eventyr, som nærmest altid har været en drengedrøm for Mathias: "Nu vil vi jo bare gerne tilbage og spille på en større scene", siger han med et glimt i øjet.