Forskning på Ubberup

Publiceret 31-10-2013

I samarbejde med forskere fra Københavns Universitet sætter Ubberup Højskole fokus på baggrunden for sunde livsstilsændringer

Af Jeppe Langkjær

Ubberup Højskole er blevet en del af et nyt, stort, tværfagligt forskningsprojekt, der skal undersøge, hvorfor nogle har succes med at ændre deres livsstil i en sundere retning, mens andre ikke har. Projektet tæller foruden den vestsjællandske livsstilshøjskole Biomedicinsk Institut, Institut for Idræt og Ernæring samt Saxo-Instituttet ved Københavns Universitet.

Tre ph.d.-studerende med hver deres fokus får adgang til dagligdagen på Ubberup, hvor de skal følge eleverne for at finde ud af, hvordan de arbejder med at skabe et sundere liv på længere sigt. "Vi skal bidrage med vores pædagogik og vores metoder. Vi tilbyder et helt unikt setup," fortæller forstander Lisbeth Trinskjær.
Særligt tiltalende for højskolen er projektets brede sigte. "Fagligt kommer vi hele vejen rundt om sundheden," siger Lisbeth Trinskjær og fortsætter: "Her på Ubberup arbejder vi med det hele menneske. Vi er ikke kun kroppe. Sundhed er ikke kun fysisk. Vi håber at kunne bidrage med et mere nuanceret syn på sundhed end det, der nogen gange optræder i forskningen. Forhåbentlig kan vi både blive klogere på vores egen praksis og skabe ny viden."

Projektet er startet på fælles initiativ af Ubberup Højskole og lektor ved Biomedicinsk Institut Jørgen Wulff Helge og løber over tre år.