200 højskoleelever indtager Folkemødet

Publiceret 11-06-2014

Højskolerne sender deres bedste kort: 200 nuværende og tidligere højskoleelever fra hele landet tager turen til Folkemødet på Bornholm for at tage del i den folkelige debat

Af Andreas Harbsmeier

200 højskoleelever kører med bus fra Jylland, Fyn og Sjælland og rammer Allinge torsdag for at tage del i de mange debatter og arrangementer på Folkemødet.

"Det vigtigste, jeg tog med mig fra Folkemødet de foregående år, var en fornyet følelse af, at alle, der vil have indflydelse, har mulighed for at gribe stafetten og sætte en ny dagsorden. Det var jeg ikke til fulde klar over før, og jeg føler nu klart en større mening og motivation til at engagere mig i det politiske samfund. Det er derfor man skal tage til Folkemødet."

Det fortæller Mette Urth Kristensen, tidligere højskoleelev, der var med på Folkemødet i både 2012 og 2013 og igen i år tager turen til Bornholm - sammen med godt 200 andre nuværende og tidligere højskoleelever - og indtager ungdomscampen "Den politiske slagmark" i Allinge.

"Det er indlysende, at højskolerne medvirker de steder, som viser, at demokratiet ikke kun er noget, der foregår på Christiansborg, men i lige så høj grad sker, når folk mødes og debatterer i fællesskab. Den form, hvor folket taler sammen og med politikerne, er vigtig, og den udfolder sig på Folkemødet," siger Niels Glahn, generalsekretær i Folkehøjskolernes Forening i Danmark, der glæder sig over de mange højskoleelever, der har valgt at bruge 4 dage på Bornholm.

Højskolerne på Folkemødet

Højskolerne møder op med 200 elever, eget Folkekøkken, hvor alle kan spise morgen, middag og aften til en lav pris og et tætpakket program med debatter, events, netværksfest og koncerter. Derudover er der "et kvarters højskole" før hver af de politiske taler på hovedscenen, som en række højskoler fra hele landet står for.