Elsket digter får Den Gyldne Grundtvig

Publiceret 31-10-2014

Sangskriver og tidligere højskolelærer Jens Rosendal er årets modtager af højskolekulturprisen Den gyldne Grundtvig

Af Højskolebladet

Jens Rosendal modtager af højskolekulturprisen Den gyldne Grundtvig på Odder Højskole tirsdag den 4. november.

Han får prisen for sine poetiske bidrag til højskolebevægelsen og sine sange, der er med til at bære den kultur, som den danske folkehøjskole udspringer af. Jens Rosendal har skrevet flere end 1000 sangtekster siden han begyndte som 12-årig og han skriver stadig den dag i dag - i en alder af 82 år.

"Jens Rosendal er ren højskole-DNA: den nulevende forfatter som har flest sange i Højskolesangbogen, kun overgået af Grundtvig, Ingemann og Aakjær. Det er i sig selv en bedrift, men hvad der er vigtigst: hans sange lever og er en fast og vigtig del af hverdagen overalt på de frie skoler. Og med forelskelsessangen "Du kom med alt hvad der var dig" har han skabt en moderne klassiker om det overrumplende møde med kærligheden og livet, som synges og elskes overalt i Danmark, når livets store begivenheder skal markeres. Gennem sine sange husker Jens Rosendal os på, 'at livet, det er livet værd'," siger formand for komiteen bag Den gyldne Grundtvig, Bo Klindt Poulsen.

Jens Rosendal nåede aldrig selv at gå på højskole, men til gengæld har han undervist på både Løgumkloster i 23 år og på Jaruplund Højskole i Sydslesvig.

Det var på Løgumkloster Højskole, at han skrev forelskelsessangen, "Du kom med alt, det der var dig". Selv var Jens Rosendal indremissionsk vendelbo, mens kæresten, Ulrik, var katolik. Sangen har nummer 453 og efterfølges i den nyeste udgave af Højskolesangbogen af Kærlighedssangen, 'Som solskin over mark og hav'. Den skrev Jens Rosendal, da Ulrik døde efter godt 20 års kærlighed.

Højskolekulturprisen, Den gyldne Grundtvig, uddeles af Odder Højskole og blev uddelt første gang i 1999. Prisen er en højskolekulturpris, som tildeles personer, organisationer eller foreninger, der enten direkte har ydet en indsats for højskoletanken og højskolebevægelsens fortsatte eksistens i det danske samfund eller har bidraget til den folkelige oplysningstradition og kultur, som den danske folkehøjskole udspringer af. Prisen består af et kunstværk af kunstner Jakob Isaksen samt 10.000 kr.