V-borgmestre i landdistrikter: Besparelser hænger ikke sammen

Publiceret 06-11-2015

Højskolerne er et stort aktiv for landdistriktskommunerne. Flere Venstre-borgmestre har derfor svært ved at se sammenhængen i regeringens intention om at styrke landdistrikterne på den ene side og besparelser på højskolerne på den anden

Af Andreas Harbsmeier

Finanslovsforhandlingerne kører i København i disse dage. Venstres forslag indebærer en besparelse på 120 millioner kroner over de næste fire år på højskoleområdet. Den prioritering er der ikke ubetinget opbakning til blandt Venstre-borgmestre ude i de såkaldte landdistriktskommuner.

"Jeg er uenig i den prioritering. Det passer ganske enkelt ikke sammen," lyder det fra Venstre-borgmester Kirsten Terkilsen i Hedensted Kommune.

Uldum Højskole er den eneste højskole i hendes kommune. Selv om højskolens økonomi er fornuftig, vil de blive nødt til at skære ned på antallet af ansatte, hvis økonomien fortsat skal hænge sammen, siger forstander Kurt Villumsen.

Det ærgrer Kirsten Terkilsen: "Højskolen betyder meget for os. Den er med til at skabe liv i lokalområdet. Det er ærgerligt, at man rammer højskolen. Det er kulturarv," siger hun til Højskolebladet.

Lukninger ville være stort tab

Andre Venstre-borgmestre er mere loyale over for Regeringens besparelser, om end de mener, at det ville være et stort tab, hvis besparelserne skulle føre til højskolelukninger.

Morten Andersen, der er borgmester i Nordfyns Kommune, har ikke de store holdninger til landspolitiske forslag, siger han. Selv om højskolerne ifølge borgmesteren er et stort aktiv for kommunen, ser han ingen sammenhæng mellem besparelsen og at fx Nordfyns Højskole skulle lukke.

"Men hvis besparelsen er med til at gøre, at højskolen må lukke, har det selvfølgelig en negativ konsekvens for lokalsamfundet, men jeg vil ikke sige, at forslaget medvirker til, at de må lukke," siger han til bladet.

Højskoleansatte er kulturbærere

Anderledes direkte er Thomas Andresen, borgmester i Aabenraa Kommune:

"Man kan godt konkludere, at det hænger knap så fornuftigt sammen, at ambitionerne er at styrke landdistrikterne samtidig med, at man skærer på højskoleområdet.

"Højskolerne i kommunen betyder en mulighed for at vise kommunen frem. De betyder meget for kommunen, det er helt sikkert. Vi ville miste en stor del af den kulturelle formidling og forankring af kulturen i vores kommune. Det handler ikke kun om kursister på højskolen, men højskolen i sig selv med det ansatte personale giver en afsmitning på lokalsamfundet og er kulturbærere. Lærere og forstandere udgør en del af det, der bærer kulturen i nærområdet. Så på det kulturelle ville vi miste en del."

Der er dog ikke meget, der tyder på, at Regeringen vil fjerne besparelserne igen. De er sikre som Amen i kirken, lød det for nyligt fra Bertel Haarder i Politiken.