Samlet top 10 på højskole-bladets uofficielle magtliste

Publiceret 12-08-2016

På Højskolebladet har vi lavet en top 10-liste over de mest magtfulde mennesker i højskolebranchen. Se hvilke politikere, embedsmænd og højskolefolk der har størst magt i højskoleverdenen

Af Julie Melgaard Smidt og Andreas Harbsmeier

1. BERTEL HAARDER

Kulturminister, Venstre. Minister for højskolernes område. Bertel Haarder har tidligere været bl.a. undervisningsminister og sundhedsminister. Han er selv vokset op på Rønshoved Højskole.

2. LARS LØKKE RASMUSSEN

Statsminister, Venstre. Statsministeren har ikke det store kendskab til højskolerne, men som regeringsleder har han det sidste ord.

3. CLAUS HJORT FREDERIKSEN

Finansminister, Venstre. Manden der sidder på pengekassen. I disse tider er han placeret højt på alle lister.

4. LISBETH TRINSKJÆR

Formand, Folkehøjskolernes Forening i Danmark siden 2014. Er den, der arbejder politisk for højskolernes sag og som oftest den, der udtaler sig i medierne på vegne af højskolerne. Lisbeth er forstander på Ubberup højskole på elvte år.

5. NIELS GLAHN

Generalsekretær, Folkehøjskolernes Forening i Danmark. Generalsekretær siden 2007 og tidligere undervisningskonsulent i Undervisningsministeriet. Han har stor indsigt i de politiske processer og et godt netværk blandt politikere og embedsfolk.

6. MARIANNE JELVED

MF, Radikale Venstre. Tidligere kulturminister. Højskolerne står hendes hjerte nær.

7. MARIE HANSEN

Departementschef, Kulturministeriet.

Departementscheferne har generelt ganske meget at skulle have sagt. Det afspejles også i Marie Hansens høje placering på denne liste.

8. JØRGEN CARLSEN

Forstander, Testrup Højskole. Forstander på Testrup Højskole gennem 30 år. Har siden 2011 været medlem af Etisk Råd. Har udtalt sig til og skrevet et utal af læserbreve i diverse aviser.

9. JESPER MOESBØL

Fuldmægtig, Kulturministeriet. Embedsmand med fingrene godt nede i højskolestoffet. Har stor viden og et omfattende netværk, Har tidligere været højskoleforstander.

10. SIMON EMIL AMMITZBØLL

MF, Liberal Alliance. Formand for bestyrelsen på Krogerup Højskole. Ordfører på højskolernes område.