Har du brug for en Danmarkskanon? Test dig selv.

Publiceret 14-06-2016

Bertel Haarder har lanceret en Danmarkskanon. Men hvad kender du egentlig til danske værdier, bevægelser og traditioner? Test dig selv - har du overhovedet brug for en kanon?

Af redaktionen

1. Festival

Hvad kommer ordet "festival" af?

2. Højskole

Hvad hed den højskole, som Bertel Haarder voksede op på?

3. Humor

Hvilken minister sagde de berømte ord "I'm in the beginning of my period" og i hvilken sammenhæng?

4. Tillidskultur

Hvem sagde i 2015 efter terrorangrebet ved Krudttønden i København: "Min største frygt er, at det mest værdifulde, som danskerne har, nemlig den helt enestående tillidsbaserede levevis, går tabt"?

5. Biblioteker

Hvor mange folkebiblioteker har vi i Danmark?  280, 380 eller 480?

6. Kvinders stemmeret

Hvornår fik kvinderne stemmeret i Danmark?

7. Ytringsfrihed

Hvem sagde om ytringsfriheden: "At nægte mennesker frihed til at frembringe deres tanker er at hindre sandheds videre efterforskelse"?

8. Jantelov

Hvor stammer Janteloven fra og hvor gammel er den?

9. Biblioteker

Hvor mange besøg er der om året ca. på de danske folkebiblioteker? 36 tusinde, 36 millioner eller 360 millioner?

10. Andelsbevægelsen

Hvornår oprettede man Hjedding Andelsmejeri, der var det første andelsmejeri? 1750, 1882 eller 1982?

11. Stemmeret

Hvor mange procent af Danmarks befolkning havde stemmeret før 1915? 15% 25% eller 35 %?

12. Kvindekamp

Kvinder fik adgang til højskoler, da Kristen Kold åbnede en sommerskole i Dalum. Hvornår skete det? 1863, 1863 eller 1915?

13. Frie grundskoler

17 pct. af de danske grundskoleelever går på de cirka 550 frie grundskoler, der findes i Danmark. Hvor mange elever går der gennemsnitligt i en almindelig folkeskole klasse i forhold til de frie grundskoler?

14. Højskole

Hvilken højskole var den første i Danmark?

15. Humor

Hvem sagde om danskerne "Så kommer vi med vores `danske humor' og små, dumsmarte bemærkninger"?

16. Hygge

Vi elsker at hygge i Danmark. I hvilket land undervises der ligefrem om det danske fænomen på et universitet? England, Frankrig eller Tyskland?

Quiz på Folkemødet

På Folkemødet på Bornholm afholder Højskolebladet LIVE i samarbejde med Kulturministeriet en quiz om Danmarkskanon. Med deltagelse af Kulturminister Bertel Haarder, Marianne Jelved (R), Mogens Jensen (S), Rushy Rashid Højbjerg (forfatter og foredragsholder) Olav Hesseldahl (Stifter og projektchef i Ungdomsbureauet), Pernille Drost (Nationalbibliotekschef og vicedirektør Det Kongelige Bibliotek).

Det foregår i Højskolernes Folkekøkken, fredag den 17. juni kl. 19.

Svar

- ikke snyde ... svarene kommer på søndag.

Du er...

0-2 rigtige: Du er det levende bevis på, at der virkelig er behov for en Danmarkskanon.

3-5 rigtige: Tag på højskole! Nu!

6-10 rigtige: Du er bare en gennemsnitlig kulturbærer.

11-15 rigtige: Jamen, altså. Opret en højskole!

16 rigtige: Du er Bertel Haarder.