Ingeborg Suhr: Stilstand er tilbagegang.

Publiceret 02-03-2016

Hun oprettede først en husmoderskole i 1901 og dernæst i 1905 et husholdningsseminarium i hjertet af København, der i dag er blevet til Suhrs Højskole

Af Anette Wolthers

Efter et år på Askov Højskole fik den unge fynske lærerdatter Ingeborg Suhr (1871-1969) ansættelse på et københavnsk hospital med ansvar for administration og ledelse af køkkenpersonalet. Hendes kvindepolitiske engagement fik hende til at dygtiggøre sig inden for kemi, fysik, anatomi og fysiologi på Landbohøjskolen med henblik på at etablere en skole. Med samme formål tog hun en læreruddannelse i Norge, kurser i Berlin og Uppsala, arbejdede som volontør på konditoriet la Glace og hotel Phønix i København og tog uddannelse som køkkenskolelærerinde. Hendes målgruppe og reference var hustruer og døtre i borgerskabet, der skulle lære hygiejnisk, sund og rationel husførelse med henblik på bedre ledelse af deres husholdninger.

Hun oprettede først en husmoderskole i 1901 og dernæst i 1905 et husholdningsseminarium i hjertet af København. Hun etablerede også kurser i syge-og barnepleje samt syning. For de selverhvervende kvinder i hovedstaden lavede hun aftenhold. Skønt hun ikke kunne lide at tale offentligt, var hun en organisatorisk og forretningsmæssig begavelse med udpræget entreprenante kvaliteter. Hendes motto var: 'Stilstand er tilbagegang'. Hendes livsværk er stadig livskraftigt - i dag som folkehøjskole.