Svensk instruktør hædret med Den Folkelige Sangs Pris

Publiceret 28-04-2017

NYHED Den svenske teaterinstruktør Minna Johanneson er modtageren af Den Folkelige Sangs Pris 2017. Instruktøren af forestillingen ”Højskolesangbogen” på Det Kgl. Teater blev dermed den første ikke-danske modtager af prisen, der er på 25.000 kr.

Af redaktionen

Den Folkelige Sangs Pris går i år til den svenske teaterinstruktør Minna Johanneson. Prisen er på 25.000 er går til en eller flere personer, der har bidraget til udbredelsen af, kendskabet til og dermed fastholdelsen af den enestående kulturarv, den folkelige sang i almindelighed og Højskolesangbogen i særdeleshed er.

Minna Johanneson stod sidste år bag den anmelderroste forestilling Højskolesangbogen, der kørte for fulde huse på Det Kgl. Teater, Skuespilhuset. Derfor faldt valget på hende.

Læs Jørgen Carlsens anmeldelse af "Højskolesangbogen" her i bladet.

I forbindelse med prisoverrækkelsen på Højskolernes Årsmøde på Kobæk Strand motiverede Ole Toftdahl, forstander på Ry Højskole, bl.a. overrækkelsen til Minna Johanneson med formuleringen:

"Hun har forvandlet forsamlingshusenes og højskolerne folkelige sangkultur til finkultur."

Om Minna Johannsson

Teaterinstruktør Minna Johannesson er 37 år, svensk, opvokset i Småland, Emmaboda.

Hun er uddannet på teaterskole i London, 1997, desuden studier i creativ writing i Jävla og på Folkhøgskola i Göteborg, instruktørassistent Göteborg Stadsteater i 2003, Statens Teaterskole, København, 2005-2009, freelance instruktør på bl.a. "Frøken Julie, 2010, Aalborg Teater, og fra 2012, Aalborg Teater, husinstruktør og leder af Transformator/Borgerscenen.

Johanneson har desuden bl.a. instrueret: Anne Linnets "Jeg er jo lige her" (Reumertpris, 2013,) "Bavian", "Ind under jul", "Altid for AaB", "Romeo og Julie lever"´, "Ein bisschen Frieden" (Reumert-indstillet) og "Yahya Hassans Digte".

Hun bor i hus i Nørresundby sammen med sin mand, skuespiller Jakob Hannibal og deres søn, Hugo, tre år.

Den Folkelige Sangs Pris

Den Folkelige Sangs Pris bliver uddelt hvert år af Folkehøjskolernes Forening i Danmark i forbindelse med foreningens årsmøde. Prisen er på 25.000 kr. og gives til en eller flere personer, der på den ene eller anden måde har bidraget til udbredelsen af, kendskabet til og dermed fastholdelsen af den enestående kulturarv, den folkelige sang i almindelighed og Højskolesangbogen i særdeleshed er.

Blandt tidligere modtagere af prisen finder man Steffen Brandt, Anne Linnet, Peter A.G.,Sebastian, Johannes Møllehave, Alberte Winding, Jens Rosendal, NHØP, Niels Hausgaard, Annisette, Benny Andersen & Poul Dissing.