Grundtvig gæster Folkemødet på Bornholm

Publiceret 13-06-2017

NYHED Nikolai Frederik Severin Grundtvig har nu bekræftet, at han også deltager i dette års folkemøde. I fuldt ornat og bevæbnet med salmevers og Twitter-konto vil han istemme folkets røst på Bornholm.

Af Redaktionen

Det er nu endeligt bekræftet, at den danske nationalskjald og højskoleideolog Nikolai Frederik Severin Grundtvig deltager i årets folkemøde på Bornholm.

Grundtvig bliver ofte fremhævet som det menneske, der har sat mest omfattende præg på det moderne Danmarks udvikling. Ikke mindst på dannelsen af det danske folk. Og netop på Folkemødet kører debatten nu på femte år om, hvorvidt folket nu også rent faktisk findes og er tilstede på solskinsøen. Til det siger Grundtvig med vanlig polemisk sans:

"Folk! hvad er vel folk i grunden? Hvad betyder ´folkeligt´? Er det næsen eller munden, hvorpå man opdager sligt? Findes, skjult for hvermands øje, folket kun i kæmpehøje eller bag hver busk og plov, i hver kødklump før og grov?"

Nu med #Gfaktor

Grundtvig vil som de fleste andre i ro og mag bevæge sig rundt på Folkemødet og deltage i relevante debatter. Derudover har salmedigteren valgt Twitter som sin primære kommunikationskanal. Gennem nogle år efterhånden har han deltaget i den offentlige debat på den elektroniske platform fra kontoen @grundtvig.

Her har Grundtvig i år introduceret et nyt hashtag, #Gfaktor:

"Man fornemmer derfor at samtiden kræver et løsen i nord,
et #hashtag for Loke, såvel som for Thor!"

Han kalder #Gfaktor - eller Grundtvigfaktor - for folkets kraftpunkt, hvor man ikke tvinger sit eget igennem, men bliver den andens mulighed på de sociale medier, i levende live og som et stykke nedarvet historie, vi giver videre til nye slægtled. "Giv #Gfaktor til din næste, og mærk fællesskabet." lyder opfordringen.

Grundtvig er på Folkemødet fra torsdag til søndag.