Notits: Højskolesangbogen indtager hovedstaden

Publiceret 04-08-2008

Ikke nok med at den kan sælge – den skal også bruges til noget andet. Højskolesangbogen har i den bredere offentlige bevidsthed altid balanceret på grænsen mellem nationalklenodie og hadeobjekt – og ofte begge dele samtidig

Af Højskolebladet

Ikke nok med at den kan sælge - den skal også bruges til noget andet. Højskolesangbogen har i den bredere offentlige bevidsthed altid balanceret på grænsen mellem nationalklenodie og hadeobjekt - og ofte begge dele samtidig. Begivenheden finder sted på den ømtålelige dato 11. september. 20 højskoler fra hele landet deltager i begivenheden, der under overskriften "Danmark for alle" leverer et noget mere markant statement, end man er vant til fra officiel højskoleside. Ud over fællessang præsenter eventen også koncert med en kendt danske sanger.

"Højskolesangbogen er ikke en salmebog for de indviede", fortæller Jesper Øland, der er projektleder for begivenheden. "Begivenhed skal markere, at højskolen baserer sig på et mellemfolkeligt og åben idegrundlag. Det handler ikke om at "tilbagerobre" sangbogen fra mere nationalt orienterede kredse, men ganske enkelt om at fortsætte den udvikling som bogen altid har været en del af, nemlig samfundets." Begivenheden får deltagelse af en lang række, kor, foreninger, skoler mv.