Notits: Nepal - Danmark t/r

Publiceret 05-09-2008

Af Højskolebladet

I kølvandet på sagen om de nepalesiske elever på landets erhvervsskoler og professionshøjskoler, kom også højskolerne igen i fokus. Sagen landede da Bertel Haarder under et samråd i Folketingets uddannelsesudvalg midt i august fremhævede højskolernes tiltag i retning af selvjustits. Som et resultat af den såkaldte "kinesersag" i 2005 udarbejdede FFD et sæt etiske retningslinjer, der skulle vejlede de højskoler, der arbejdede med udenlandske kursister.

Med henvisning til de involverede erhvervsskoler sagde Bertel Haarder under samrådet: "Erhvervsskolerne selv skal indføre nogle skærpede etiske regler. Vi har gode erfaringer med dette fra de danske højskoler. Men hvis ikke det fungerer, skal der være en lovændring. Med hævet paragraf." Der føres særligt nu tilsyn med fire erhvervs- og professionsskoler, mens højskolerne i første omgang ikke fik yderligere opmærksomhed.