Fordrageligt årsmøde

Publiceret 17-06-2009

Folkehøjskolernes Forening i Danmarks årsmøde er overstået. Der var tale om en generalforsamling præget af bred enighed om opbakning til foreningens arbejde. Alt ånder tilsyneladende fred og ro i højskoleverdenen.

Af Højskolebladet

Formand Helga Kolby Kristiansen lagde i sin beretning vægt på, at det er godt, at de tider er forbi, hvor der skulle diskuteres for enhver pris: "Vi gider ikke debattere om det patriarkalske skal genindføres, og om forstanderen skal dele post ud. Vi vil diskuterer vigtigere ting," sagde hun, for at aflive myten om, at årsmøderne "i gamle dage" var bedre, fordi debatten gik mere heftigt for sig.

Undervisningsminister Bertel Haarder holdt også fast i en meget positiv linje over for højskolerne - og fremhævede blandt andet, at man skal blive bedre til at anerkende realkompetence på jobmarkedet og i det øvrige uddannelssystem.

Nye folk i bestyrelsen blev valgt: Det var Stig Kaufmanas (Den Rytmiske Højskole) og Jakob Kjærsgaard (Hadsten).