Thorstedlunds fremtid til diskussion

Publiceret 12-10-2009

Når Thorstedlund til vinter afslutter efterårets - og højskolens sidste hold var den egentlig planen, at der for eftertiden ikke længere skulle være højskole. Bygninger blev for nyligt solgt til en tyrkisk-kurdisk skolekreds, hvis planer var at lave efterskole for tosproget, hvilket har medført en del diskussion i Frederikssund.

Af Højskolebladet

En række af naboerne til Thorstedlund har oprettet "Kunsthøjskolen Thorstedlunds Bevarelse" og vil nu forsøge at købe højskolen for at videredrive kunsthøjskolen. De er nemlig ikke interesseret i, at der kommer en efterskole til byen. Til flere lokalaviser bebuder naboerne, at der er tale om de smukkeste bygninger i byen og at de ønsker at bevare skolen, som den er nu - bare med en aktiv og engageret bestyrelse. Derudover har også repræsentant i Frederikssunds byråd, Pia Adelsteen, fra Dansk Folkeparti meldt sig på banen. Hun synes, at borgeren skal spørges, om de har lyst til en tosproget efterskole, selv er hun imod.

Foreningen mener, at lukningen af kunsthøjskolen og åbning af efterskole strider imod lokalplanerne for områder, hvilket kan føre til en annullering af salget. Det er endnu ikke besluttet af Byrådet, hvordan de forholder sig til sagen.