HUH skal være galleri

Publiceret 06-12-2010

Den lukkede højskole i Haslev er efter en usikker periode blevet solgt.

Af Højskolebladet

Den lukkede højskole i Haslev er efter en usikker periode blevet solgt. De nye ejere kommer ikke til at opstarte en ny højskole i bygningerne, som derimod skal bruges til at lave et galleri og kursuscenter. Bag købet står Galleri Emmaus, som skal drive stedet. Galleri Emmaus er et kristen galleri, som sælger religiøs kunst til menigheder og til privat brug. Galleriet kender skolen fra før den lukkede og har ansat to af skolens tidligere medarbejdere, som skal varetage ugekurser.

Til Kristelig Dagblad siger Mogens Larsen, den tidligere bestyrelsesformand for højskolen:

"Det er godt for Haslev Udvidede Højskole, og det er godt for bygningerne, at skolen ikke skal stå tom længere. Det er positivt, at galleriets aktiviteter ligger i forlængelse af højskolens, og hvis der er nogen, der har været kulturbærere på højskolen, så er det netop de to ansatte lærere, så det glæder mig meget, at de kan bære det videre."

/cp