De lukkede højskoler i fremtiden

Publiceret 08-02-2010

Først i januar måned offentliggjorde Haslev Udvidede Højskole, at de ikke kunne samle nok elever til at fortsætte højskolen, og sidenhen er det lokalt blevet diskuteret ivrigt, hvad skolen skulle bruges til

Af Højskolebladet

I Sjællands Tidende foreslog byrådskandidaten Ghita Østenby, at bygningerne, der tidligerehusede Haslev Udvidede Højskole, fremover skal danne ramme om en folkeskole, mens andre har foreslået, at bygningerne skal bruges til asylcenter. Og i Græsse Bakkeby, hvor debatten om lukningen af Kunsthøjskolen Thorstedlund finder sted, er det netop blevet foreslået, at skolen skal huse unge asylansøger. Frederikssunds Amtsavis fortæller, at Røde Kors har modtaget en henvendelse fra skolen og skal i løbet af de næste par uger inspicere skolen for at vurdere, om den er egnet. Lad os ikke håbe, at det medfører lige så meget modstand fra naboerne, som den tyrkisk-kurdiske efterskole gjorde.

I Nordjylland er Støvring Højskole fra årsskiftet blevet overtaget af Rebild Kommune, men det er endnu ikke sikkert, hvad skolen i fremtiden skal bruges til. Det beretter Nordjyske Stiftstidende Himmerland. Der er interesse fra en skolekreds, som ønsker at lave en sportsefterskole, men borgmester Anny Winther, siger til avisen, at hun tror, der er flere, som er interesseret i bygningerne. Også Køng Højskole er blevet eftertragtet, efter den konkursramte højskole lukkede. Op til flere har vist stor interesse for skolen - og især skolens haller - der er en mangelvare på egnen. Køng Idrætshøjskole, som lå i sammenhæng med højskolen, håber at kunne starte skolen op igen, men også Vestfyns Gymnasium og Glamsdalens Idrætsefterskole mangler haller, hvorfor de har budt på skolen med det for øje.