Roskilde Højskoles første kursus til sommer

Publiceret 08-02-2010

Roskilde Højskole, som endnu ikke er åbnet, afvikler til sommer det første kursus i skolens historie

Af Højskolebladet

Roskilde Højskoles første kursus kommer til at foregå lige op til Roskilde Festival, hvor op til 110 kursister kan deltage. Kurset bygger på den traditionelle højskoletanke og afholdes tæt på festivalpladsen. Det gør det muligt for kursisterne at vise, hvad de producerer gennem opholdet. Derfor inkluderer kurset også et ophold på selve Roskilde Festival, hvor der skal afholdes events og arrangementer, som ifølge forstander, Jesper Øland, giver en ny dimension på almindelig højskole:

"Kursisterne skal lære noget nyt, og de skal bruge det under festivalen. En af de grundlæggende tanker bag festivalhøjskolen er netop at koble højskolens fag direkte på festivalen og dermed omsætte ord til handling og læring til praksis."

Kurset er inspireret af State of Mind på Vallekilde Højskole, Augustkurset på Testrup Højskole og Ry uden filter på Ry Højskole og vil afspejle, hvad højskolen i fremtiden kan byde på.