Højskolerne får reduceret besparelser

Publiceret 08-11-2010

Finanslovsforhandlingerne for 2011 ser ud til munde ud i mindre besparelser for højskolerne. Som den eneste skoleform har man reduceret de besparelser, der var lagt op til i Genopretningsaftalen

Af Charlotte Kjærholm Pedersen

Undervisningsminister Tina Nedergaard siger til Ritzau, at besparelserne på højskoleområdet, som der var lagt op til i Genopretningsaftalen, vil blive reduceret med to millioner kroner. De penge vil blive fordelt på tilskuddet til de korte kurser og grundtilskud til skolerne.

Det er endnu ikke meldt ud, hvordan reduceringen er blevet fordelt mellem de korte kurser og grundtilskuddet, men Tina Nedergaard udtaler videre til Ritzau, at det vil komme til at betyde meget for de ældre, som ønsker at komme på højskole. For dem - og alle andre kursister på korte kurser - vil besparelserne for et kort højskoleophold blive reduceret med 25%. I foråret var det især seniorhøjskolerne, der udtrykte deres bekymring for deres skolers fremtid, da de udelukkende har korte kurser.

Højskoleområdet er det eneste, der får reduceret besparelserne. Både Kristendemokraternes Per Ørum Jørgensen og Ny Alliance gik ind til finanslovsforhandlingerne med en reduktion af besparelserne på højskoleområdet. Ny Alliance trak sig fra forhandlingerne, så det i sidste ende var det Per Ørum Jørgensen, der skulle leverede det 90. mandat til Finansloven - og altså kom igennem med sit ønske om en reduktion af besparelser på højskoleområdet.