Vartov arkivet lukker

Publiceret 11-10-2010

Det ser ud til at være slut med arkiv på Vartov.

Af Højskolebladet

Det ser ud til at være slut med arkiv på Vartov. Siden 2002 har Vartov Arkivet taget sig af at indsamle og registrere kilder fra de folkelige bevægelser og fra mennesker i det grundtvigske kulturmiljø. Men nu er det slut. Der er ikke flere penge til at fortsætte driften.

Arkivet er et samarbejde med Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger, Foreningen af Folkehøjskoler i Danmark, Efterskoleforeningen og Grundtvigsk Forum, og det har ikke været muligt at finde flere samarbejdspartnere, som har kunnet sikre overlevelse. Det betyder heldigvis ikke, at arkiveringen stopper. Dansk Kirketidens skriver:

"DGI, den største baglandsorganisation, har dog allerede indgået aftale med Statens Arkiver om fremtidig arkivering - og såfremt Vartov-Arkivet ikke videreføres, vil noget lignende ske med de øvrige foreningsarkivalier".
/cp