Ubalance i Udkants Danmark

Publiceret 16-09-2010

Det ulmer endnu engang i Venstres bagland. De er utilfredse med Lars Løkke Rasmussens og resten af regeringens genopretningsaftale, som rammer højskolerne og det såkaldte Udkants Danmark. Det skriver Jyllands-Posten.

af Charlotte Kjærholm Pedersen

Det er en fejlslagen plan at skære i støtten til højskolerne, efterskoler og friskoler, hvis man vil have succes med at skabe liv i de danske randområder. Sådan lyder det fra centrale personer i Venstres bagland. Man protesterer over, at højskolerne, efterskolerne og de frie skoler tilsammen får skåret omkring 1 milliard i statsstøtte. Venstre, som traditionelt har støttet højskolerne, har netop igangsat udspillet "Danmark i balance i en Global Verden", som skal sætte liv i udkantsområderne i Danmark. Det udspil går ikke godt i spænd med bekymringerne for, hvad konsekvenserne af Genopretningsaftalen bliver.

Utilfredshed
Kritikken kommer både fra lokalpolitikere og folketingsmedlemmer. Venstres ordfører for de frie skoler, Britta Schall Holberg, vil forsøge at ændre den økonomiske kurs og siger til Jyllands-Posten,

"Regeringen har siden 2001 forsøgt at stække højskoler og især efterskolerne, men nu går det over stregen. Man tager sig simpelthen ikke nok af uddannelsesinstitutionerne i udkantsområderne."

Også Liberal Alliance finder ideen med de stramme besparelser på uddannelsesområdet dårlig og mener i stedet, at man bør finde de manglende penge i efterlønnen. Formand Anders Samuelsen siger til TV2 :

"Det her viser, hvor tosset en kurs Dansk Folkeparti og VK er endt på. Det her er konsekvensen, når man ikke vil spare på fedtet i samfundet som for eksempel efterlønnen, så ender man med at spare på kerneydelserne og som her: vores fremtid".

På lokalt planer blander flere Venstrefolk sig også.

"Man kan ikke med den ene hånd forsøge at fremme udviklingen i yderområderne, samtidig med at man med den anden hånd trækker grundlaget væk under disse betydningsfulde institutioner," siger regionsrådsmedlem og 2. viceborgmester i Lemvig, Jørgen Nørby.

De stramme besparelser i Dansk Folkepartis og regeringens Genopretningsaftale gør, at flere friskoler er i fare for at må lukke. Det gælder flere i udkanten af Danmark og dermed vil områderne miste arbejdspladser.  Af højskoler er særligt seniorhøjskolerne hårdt ramt, fordi de udelukkende afholder korte kurser, som er der, hvor besparelserne ligger. Men også en lang række andre højskoler i randområderne vil få økonomiske problemer.

Uro på uro
I weekenden holdt efterskolerne krisemøde om besparelserne, hvor flere Venstrefolk deltog og samtykkede. I det hele taget går trægt for Lars Løkke og co. i Udkants Danmark. Baglandets utilfredshed kommer efter, at sagen om placeringen af et nyt supersygehus i Vestjylland har vakt harme. Trods lovning om en motorvej mellem Holstebro og Herning har det resulteret i, at flere Venstremedlemmer har meldt sig ud af partiet, og at Socialdemokraterne står stærkere i områder, som traditionelt har støtte Venstre.