Højskolesang med verdenshistorie

Publiceret 29-11-2012

We shall overcome har højskolerødder

Af Lars Thorkild Bjørn

Julenat 1931 lå den unge amerikaner Myles Horton i sit værelset på Den Internationale Højskole i Helsingør og tænkte på fremtiden. Han havde besøgt mange danske højskoler og skulle nu hjem: "I could'nt sleep - I have a dream." Rejs tilbage. Find et enkelt sted, flyt ind og begynd!

Myles Horton giftede sig med en af de første medarbejdere, der kom til hans højskole. En ung musik- og sanglærer: Zilphia Johnson (1910-1956). De to skabte Highlander Folkschool i Tennessee, der stadig eksisterer.

Zilphia Horton lærte de mange arbejdsløse at synge om fremtiden - ofte i tekster, som eleverne kendte fra negro spirituals. Sammen med lokale tobaksarbejdere stod Zilphia bag teksten: "We will overcome". I slutningen af 50'erne kom Rosa Parks og Dr. Martin Luther King Jr. ofte på skolen, og da Peter Seeger kom på besøg, ændrede han "will" til "shall" og gjorde sangen kendt under borgerrettighedsbevægelsen i 60'erne. Joan Baez sang sangen ved marchen i Washington i 1963, hvor over 250.000 sorte og hvide gik sammen hånd i hånd - og dermed blev "højskolesangen" virkelig kendt. Sangen blev også brugt på danske højskoler, men den kom aldrig med i højskolesangbogen.

I år blev Zilphia Hortons højskolesang pludselig aktuel, da Bruce Springsteen sang We´ll walk hand in handved mindekoncerten for Utøya i Oslo i år. Zilphia døde ret tragisk i 1956, så hun oplevede desværre aldrig selv sangens enorme betydning.