Pris for højskolesang

Publiceret 29-11-2012

Initiativet Marathonsang er årets modtager af N. F. S. Grundtvigs Pris

Af Jeppe Langkjær

N. F. S. Grundtvigs Pris, der ved Grundtvigsk Forums årsmøde uddeles til "en person eller en institution, der i ord, handling eller i kunstnerisk udtryk har formidlet kendskab til Grundtvig eller i enestående grad har gjort det grundtvigske gældende" - og i år altså til Marathonsang. Til Marathonsang synges fra højskolesangbogen fra solopgang til solnedgang, og arrangementet er blevet afholdt de seneste tre år d. 21. juni i Vartovs gård i indre København.

"Marathonsang har givet glæden ved fællessangen et nøk opad, fornyet en velafprøvet genre og til og med gjort det på en måde, som er lige til at gå hen at gøre ligeså, hvis man er et andet sted i landet. At man kan synge hele dagen på årets længste og lyseste dag også i det 21. århundrede, - det giver fluks forbindelse til et dybere lag," sagde akademileder Birgitte Stoklund Larsen bl.a. i sin motivation af valget.

Mette Møller Jørgensen var tovholder på arrangementet i 2010: "Det har været en stor oplevelse at være med til at opfinde Maratonsang: Lige fra første år, hvor vi skulle overbevise os selv og andre om, at der overhovedet ville være nok sangglade mennesker, der gad sætte en hel dag af til højskolesang, og til sidste år, hvor vores største bekymring var, hvordan vi skulle få plads til alle i gården."

Med prisen følger desuden 25.000 kroner.