30 år på Krogerup

Publiceret 04-02-2013

Forstander Rikke Forchhammer fejrede for nylig et fornemt jubilæum

Af Højskolebladet

Det var aldrig planen, at højskolen skulle definere Rikke Forchhammers liv. Faktisk havde hun intet forhold til højskolen, da hun som 25-årig musikstuderende blev tilbudt et job på Krogerup Højskole. Hun takkede derfor pænt nej. Det lykkedes dog alligevel daværende forstander Søren Bald at lokke Rikke en tur til Humlebæk. Efter en time på skolen var hun solgt.

"Jeg husker, hvordan tonen gjorde et stort indtryk. Den var fascinerende. Let, munter og fyldt med overskud. Det kunne jeg ikke stå for. Og så snakkede man om noget," fortæller Rikke Forchhammer. Det er nu 30 år siden - 25 som lærer og de sidste 5 som forstander, alle på Krogerup.

Det føles dog ikke som 30 år: "Ikke to dage har været ens. Jeg er på intet tidspunkt gået i stå. Det får jeg simpelthen ikke lov til - både de ansatte og eleverne holder mig konstant til ilden". Hun kan derfor ikke forestille sig et bedre job. Og den vedvarende kærlighed er afgørende understreger forstanderen - særligt den til eleverne: "Jeg har elsket eleverne fra day one. Uden dem ville jeg ikke overleve i det her job."

Jubilæet fejredes den 25. januar med en reception, en middag og afsluttedes med en fest med eleverne. For som Rikke siger: "Det er jo dem, det i virkeligheden handler om."