Navne med småt

Højskolebladets små navnenyheder

Af Højskolebladet

Ny ledelse

Løgumkloster Højskole harpr. 1. januar fået ny ledelse. Bestyrelsen har ansat Niels Kristian Troldborg og Joan Jordt som henholdsvis forstander og viceforstander. Begge er rekrutteret fra egne rækker. Således har Niels Kristian Troldborg undervist på skolens lange kurser de sidste to år, mens Joan Jordt har været ansat i administrationen de seneste ti.

Rund fødselsdag

Tirsdag den 7. januar fyldte Pia Schnoor, forstander på Vrå Højskole, 60 år. Hun blev ansat i 2007 og ankom til en skole med millionunderskud og blot syv elever. Siden har hun dog så sandelig fået vendt bøtten, og sidste år satte skolen rekord med det højeste antal kursister nogensinde - 91,4 årselever. Tillykke herfra.

Glaspris

Marie Retpen, kunstner og lærer på Engelsholm Højskoles FormLablinje, er blevet hædret med Hempels Glaspris 2014, der gives til yngre danske glaskunstnere. Ud over æren modtager Marie Retpen 50.000 kroner.

Pension

"Mr. Vestjyllands Højskole" Charles Gam, forretningsfører igennem næsten 40 år, går på pension den 1. februar. Charles Gam har overlevet fem forstandere og været med til at sætte sit præg på skolens positive udvikling og ånd. Han bliver afløst af Jørgen D. Hansen, som er startet i stillingen.

Dødsfald

Højskolemanden Hans Henningsen døde den 14. december sidste år. Hans Henningsen satte sine tydelige spor i højskoleverdenen, først som lærer på Rødding Højskole, siden som lærer og senere forstander på Askov Højskole samt med foredrag og flere bøger om folkeoplysning og demokrati. Han blev 85 år.