Nyt med småt

Højskolebladets små, hurtige nyheder

Af Højskolebladet

Montana 2013

Digteren Asta Olivia Nordentoft løb med Montanas Litteraturpris 2013 og de 100.000 kroner ved prisuddelingen på kurset "Tag og læs!" på Testrup Højskole i januar. Hun modtog prisen for digtsamlingendet nemme og det ensommesamt for bloggenjegskrivermitnavnmedversaler.blogspot.com.

Uddannelsesforskning

SFI - Det nationale forskningscenter for velfærd har søsat et projekt, der skal undersøge effekten af uddannelsesforberedende forløb - heriblandt også højskolerne. Undersøgelsesgruppen består af såkaldte ikke-uddannelsesparate unge, hvilket vil sige 15-17-årige, som forlod folkeskolen uden afgangsprøve eller med et gennemsnit på under 2.

Elevtilstrømning

Oven på konkursbegæringen af Højskolen Performers House er det glædeligt at konstatere, at mange højskoler rapporterer om godt fyldte - ja, endda flere udsolgte - kurser her til foråret. Således er hver en seng redt op på Engelsholm Højskole, mens både Vestjyllands Højskole, Idrætshøjskolen i Aarhus og Musik og Teaterhøjskolen melder om rekordoptag.

Atter Ryslinge Højskole

For to år siden forvandlede Christen Kolds gamle skole sig fra Ryslinge Højskole til Ryslinge Innovationshøjskole. Satsningen på innovation og iværksætteri har imidlertid ikke givet pote, og nu droppes både konceptet og navnet. Samtidig med navneforandringen har skolens bestyrelse besluttet ikke at udbyde lange kurser i hele 2014 for i stedet at koncentrere kræfterne om at definere det koncept, der skal tegne fremtidens Ryslinge Højskole.