Performers House' fremtid

Publiceret 27-02-2014

Måske får Silkeborg igen to højskoler

Af Jeppe Langkjær

Muligvis opstår der en ny højskole i bygningerne, der indtil udgangen af 2013 husede Performers House. Det er dog endnu uvist, hvad der skal ske med konkursboet efter den lukkede højskole i Silkeborg.

Tidligere bestyrelsesformand på Performers House, Jens Erik Jørgensen, er således blevet kontaktet med henblik på at fortsætte højskoletraditionen på den gamle Silkeborg Papirfabrik. Han er ikke selv en del af planerne, men ser dem gerne realiseret.

Står det til kurator, advokat Peter Buttenschön, skal bygningerne også fortsat opfylde det formål, de blev opført til: at skabe kultur og liv i Silkeborg. Han har derfor i første omgang afvist at sælge de to bygninger, den rustrøde hovedbygning og Kedelhuset, adskilt trods flere henvendelser angående sidstnævnte, som rummer en moderne scene velegnet til teater og koncerter. I hans øjne vil en fremtidig køber få mest ud af bygningerne samlet, og et frasalg af Kedelhuset vil amputere muligheden for at bruge stedet til kulturelle formål.

Peter Buttenshön erkender dog, at opgaven med et samlet salg kan blive svær at løse, da hovedbygningen er designet specifikt til at være højskole.