Vennerne LA og DF

Publiceret 03-02-2014

Kun Liberal Alliance og Dansk Folkeparti vil give højskolerne pengene tilbage

Af Jeppe Langkjær

Der var glæde at spore i højskolemiljøet, da de nuværende regeringspartier i 2011 gik til valg på at tilbagerulle de besparelser, der ramte højskolerne under VK-regeringen som følge af Genopretningspakken. Men intet er sket.

Sagen er imidlertid ikke helt død og begravet. Således stillede Liberal Alliance et ændringsforslag til dette års finanslov om netop en tilbagerulning af reduktionen af højskoletilskuddene. Der var dog ikke megen opbakning at hente blandt de 98 folketingsmedlemmer, der var til stede i salen, da forslaget kom til afstemning den 18. december. Her stemte kun fem af Liberal Alliances medlemmer for (fire var fraværende) bakket op af 14 medlemmer af Dansk Folkeparti. De otte tilstedeværende medlemmer af Enhedslisten stemte hverken for eller imod, mens alle øvrige partier stemte imod.

"Der bliver talt om højskolernes vigtighed for dansk kultur og samfund på tværs af hele det politiske spektrum, og tilbagerulningen er kun en marginal merudgift. Det er politisk hulhed, når lovprisningerne ikke følges op af handling, og den hulhed vil jeg fortsat bekæmpe," udtaler Mette Bock, folketingsmedlem for Liberal Alliance, og lover, at sidste ord ikke er sagt i den sag.