Roskilde på højskolemaner

Publiceret 12-07-2014

Roskilde Festivalen sluttede forleden, og de sædvanligt historier om svineriet rammer medierne: De unge kan ikke finde ud af at rydde op efter sig. Sådan var det dog ikke alle steder.

Af Andreas Harbsmeier

Mandag, når Roskilde Festivalen er slut, efterlades campingområdet som en stor losseplads. Hver festivalgænger efterlader efter sigende i gennemsnit 17 kilo skrald.

Men sådan så det ikke ud alle steder i år. Et samarbejde mellem Vallekilde Højskole og Roskilde Festival Højskole viser positive resultater i indsatsen mod efterladt affald på Roskilde Festival. Over 4.100 festivalgæster har i år deltaget i Clean Out Loud-samarbejdet, og arrangørerne melder om helt nye holdninger til efterladt affald blandt deltagerne.

Arrangørerne fra Vallekilde Højskole og Roskilde Festival Højskole kan nu se tilbage på et meget tilfredsstillende resultat af Clean Out Loud-projektet, som højskolerne har samarbejdet om i de seneste fire måneder og under den nu overståede Roskilde Festival.

Projektet inviterer festivallejre over hele landet - primært fra højskoler og efterskoler - til at søge om at reservere et campingareal på Roskilde Festival i forvejen. Til gengæld påtager lejrene sig et større ansvar og skal leve op til en række krav i forhold til oprydning og renhold.

Freja Marie Frederiksen, som er projektleder for Roskilde Festival Social Responsibility, gør status over projektet:

"Clean Out Loud-området har været renere end de andre områder i løbet af ugen. Og mandag ved lukketid var det tydeligt, at beboernes enorme indsats har båret frugt. Området var pænt ryddet og flere steder så grundigt, at selv cigaretskodderne var fjernet. Deres indsats står i flot kontrast til andre steder på vores campingområder, og vi er sikre på, at det er fællesskabet og den personlige kontakt, der har skabt en forståelse af, at oprydning er en fælles sag."

Og Thomas Burø, der er projektleder og underviser på Vallekilde Højskole, siger i en pressemeddelelse:

"Adfærden hos publikum skal sættes ind i en større sammenhæng. Det handler om omstilling og overdragelse af ansvar. Vi har med en generation af unge at gøre, der måske gerne vil, men aldrig rigtigt har fået et ansvar. Det har vi givet dem på Roskilde Festival, og når vi ser resultatet i dag, så kan vi konstatere, at det måske ikke ser så skidt ud med 'curling-generationen', som nogle går rundt og tror."

Det kan altså godt lade sig gøre...