Ny formand: Vi skal spille en større rolle

Publiceret 26-05-2014

På højskolernes årsmøde blev Lisbeth Trinskjær, forstander på Ubberup Højskole, valgt til ny formand for Folkehøjskolernes Forening i Danmark: Hun mener, at højskolerne har potentialet til at spille en større rolle i samfundet

Af Andreas Harbsmeier

Lisbeth Trinskjær har i 8 år være været forstander på Ubberup Højskole. Hun har en journalistisk grunduddannelse og har arbejdet som informationschef. Derudover har hun bestridt en række poster i foreningslivet - bl.a. som formand for De grønne pigespejdere - og fungerer fortsat som landsformand for KFUKs Sociale Arbejde. Derudover har hun tidligere siddet i bestyrelsen for Folkehøjskolernes Forening i Danmark.

"Højskolerne har potentiale til at spille en endnu større rolle i samfundet, og jeg mener, at samfundet har brug for, at højskolerne præger omverdenen med det, vi som højskoler ved og kan," sagde Lisbeth Trinskjær i forbindelse med sin tiltrædelse ved Folkehøjskolernes generalforsamling på Gymnastikhøjskolen i Ollerup.

"Højskolerne vil rigtig gerne være en del af de løsninger, Danmark rent politisk har brug. Og vi har gennem mange år vist og dokumenteret, at vi har både evnerne og viljerne til at løfte væsentlige opgaver. Det vil jeg arbejde for, at politikere og andre aktører for alvor får øjnene op for. Omvendt skal vi som højskoler også selv have modet til at indgå som en mere aktiv medspiller, særligt på uddannelses- og kulturområdet."

Privat bor Lisbeth Trinskjær i Bagsværd med sin mand, direktør og kommunikationsrådgiver Michael Trinskjær, og deres tre døtre.

Lisbeth Trinskjær afløser Helga Kolby Kristiansen, forstander på Silkeborg Højskole, der har været formand siden 2005.