Ordfører: Højskolerne har en positiv indflydelse på dansk økonomi

Publiceret 08-05-2014

Jeppe Mikkelsen, ordfører for de frie skoler for De Radikale, er enig i og glæder sig over, at højskolerne har en positiv indflydelse på dansk økonomi. Men han mener ikke, at det er strengt nødvendigt

Af Andreas Harbsmeier

Højskolerne har de seneste uger kørt en kampagne, der hævder at højskolerne har en positiv indflydelse på dansk økonomi. Bladet har spurgt ordførerne for regeringspartierne, om de er enige.

Ordfører på højskoleområdet for De Radikale, Jeppe Mikkelsen, glæder sig over kampagnen.

Mener du, at højskolerne har en positiv indflydelse på dansk økonomi?

"Ja. Det mener jeg. Men de bidrager med meget andet også. De er vigtige for dansk kulturliv og for dannelsen. Det er ikke et ultimatum, at højskolerne bidrager til økonomien, men det glæder mig, at de gør det. De mindsker frafald, for de unge bliver klædt bedre på højskolen til arbejdsmarkedet og til det videre liv."

Generelt mener Jeppe Mikkelsen, at det er godt, at højskolerne søger nye veje for at synliggøre sig selv ind i det politiske:

"Jeg tror, at hele den frie skoleverden står svagere end tidligere af en eller anden grund. I den offentlige debat og i det hele taget. Det mener jeg ikke, er berettiget. Derfor er det godt, at højskolerne eksperimenterer med at gøre sig synlige på nye måder, som den aktuelle kampagne er et godt udtryk for."

S bakker op om højskolerne

Også uddannelsesordfører for Socialdemokraterne, Annette Lind, ser positivt på højskolernes muligheder, selv om hun ikke vil forholde direkte til spørgsmålet om højskolernes indflydelse på økonomien.

"Jeg vil glæde mig til at læse analysen, og den vil vi selvfølgelig tage med som et godt input i vores videre politiske arbejde."

"Jeg er stolt af vores tradition med højskoler. De spiller en vigtig rolle i samfundet som steder, hvor vi kan udvikle os, lære nyt og som bidrager til det danske demokrati i ren Hal Koch stil med debat og samtale. Fra socialdemokratisk side er vi glade for højskolerne, og vi synes de fortsat skal spille en rolle i Danmark i fremtiden," skriver hun i en mail til bladet.