Nyt med småt

Højskolebladets små, hurtige nyheder

Af Højskolebladet

Højskole på islandsk

LungA School på Island har nu åbnet dørene. Den 10. marts startede 18 elever på et fire ugers kursus. Først til august går det dog for alvor løs, når det første, fulde fire måneders kursus løber af stablen.

Praktiksteder søges

Den frie Lærerskole søger nu praktiksteder, der kan tage imod den fynske skoles tredje års studerende i skoleåret 2014/15. Se mere på www.dfl-ollerup.dk.

Efterskole med højskoleplaner

Brejning Efterskole mellem Vejle og Fredericia barsler med en højskole. Første store forhindring blev ryddet af vejen med vedtagelsen af en ny lokalplan, der tillader skolen at udvide til dobbelt størrelse. Næste opgave bliver at sikre et økonomisk fundament for udvidelsen.

Musiksatsning på Brandbjerg

Brandbjerg Højskole har med komponist og musiker Henrik Hartvig ved roret sat skibet SoundHouse i søen, da skolen ønsker at revitalisere sit musiske miljø. SoundHouse får også et advisory board bestående af danske og internationale kunstnere fra vidt forskellige musikalske sammenhænge, som skal inspirere og sparre med elever og lærere.

Pengeregn i Vejle

Vejle Idrætshøjskole og Vejle Idrætsefterskole har fået en million kroner til etableringen af et center for sundhed, test og læring. Pengene kommer energiselskabet Trefors Værdipulje.

Væksthøjskolen og stressproblemer

Væksthøjskolen har stor erfaring med at hjælpe mennesker ud af stress, depression, angst, sorg og sygdom. Nu tilbydes virksomheder, der ønsker at forebygge sygefravær, hjælp i form af et fire ugers forløb i stress- og konflikthåndtering.