REPORTAGE 28-årige Jing er aktiv i den kinesiske kvindebevægelse. Hun sætter sin personlige sikkerhed over styr til demonstrationer for at skabe øget fokus på l..
Ove Kaj Pedersen: Højskolen skal levere analyse, kritik og give rum for formuleringen af utopier. Det er en anstrengende proces, men nødvendigt, hvis den ikke b..
Gertrud Højlund: Højskolen skal rodfæste livsduelighed i de unge, der stræber efter at vinde konkurrencesamfundet og ikke er bundet til andre fællesskaber end d..
Lars Andreassen: Hvis vi tør reformulere Grundtvigs idé om oplysning med den rette pathos, så handler højskolen stadig om selvbestemmelse i fællesskab, om demok..
INTERVIEW Højskolen er en af vores demokratis vigtigste institutioner, mener den første modtager af Højskolepædagogisk Pris, Leo Komischke-Konnerup. Derfor er d..
Simon Nielsen er multiinstrumentalist, ølbrygger og underviser i karate. Som højskolelærer har han kunnet fokusere på det, han synes er vigtigt. Men han skal ik..
Bodil Sofie Espersen fra Suhrs Højskole kombinerer vildskab med fordybelse, når hun sammen med sine elever slagter høns, dykker efter blåmuslinger eller sanker..
Højskolen var fra starten i midten af 1800-tallet og til efter anden verdenskrig gårdmandsstandens højskole. I dag vender højskolen ryggen til landbruget - pers..
INTERVIEW Pia Kjærsgaard er bekymret for sammenhængskraften. Vi er i fare for at blive for opdelte. I land og by. I elite og ikke-elite. Men hvis opdelingen er..
Mette Bock: Hvis ikke pluralismen, forskelligheden, uenighederne og diversiteten kommer til at udfolde sig på højskolerne, er det en falliterklæring. Og skolern..