Pas på Folkemødet

Publiceret 14-06-2016

KLUMME: Folkemødet er et flot stykke levet dansk demokrati. Det er folkeoplysning, når det er bedst. Men vi risikerer, at det strålende eksempel eroderes af markedskræfter og de økonomiske udfordringer, vores værts-ø på mange måder er "født med".

Af Lisbeth Trinskjær, formand for Højskolerne

Til Folkemødet i Allinge slentrer toppolitikere afslappet gennem gaderne. Med sommerligt tøj og smil på læben kommer flere forbipasserende med tilråb, for politikeren er bogstaveligt talt inden for rækkevidde. Men idyllen i Allinge og fortællingen om et tilgængeligt folkestyre når måske en udløbsdato. For i kulissen føres der en stille kamp. En kamp på opfattelser og ressourcer. Og selvom beslutningerne her ligger i ganske få hænder, vil resultatet påvirke mange. Vil folket eller markedet vinde i Allinge? Folkemødet er et flot stykke levet dansk demokrati. Det er folkeoplysning, når det er bedst. Og den idylliske fortælling om de tilgængelige politikere er ikke en myte. Endnu.

Hele Folkemødets infrastruktur ligger i hænderne på Bornholms Kommune, hvis politiske chef er Bornholms borgmester, socialdemokraten Winnie Grosbøll. Sammen med foreningerne på solskinsøen har hun netop dannet en ny forening, som skal adskille kommunalpolitik og festivalaktivitet, men som også har til formål at kanalisere Folkemødets overskud ind i investeringer på øen, der lægger gader og infrastruktur til. Meget rimeligt kunne man mene. Men den, der træffer alle beslutninger om Folkemødets præmisser, er den samme som den, der kan løfte kommunale investeringer med det samme mødes overskud.

Jeg tror faktisk, at Winnie Grosbøll er en god demokrat. Men samtidig tager priserne en himmelflugt. For når udbuddet af boliger er lavt, og efterspørgslen er stor, så er der kun én vej for priserne. Lige så stille skrues der op for de kommercielle håndtag. Der bliver flere og flere "lukkede fester" - arrangementer, det kræver særlig invitation for at opleve. "Guldsponsorer" bliver førstevælgere på telte og placeringer.

De pengestærke PR-bureauer og de "tunge" lobbyister har pengene til en plads i solen - og nogle af dem tilbyder taletid til sådan nogle som os for penge.

Endnu står "ungdomscampen" i Folkemødets midte - centralt placeret og tilgængelig for højskoleelever, ungdomspolitikere, spejdere og alle dem på SU.

Endnu står Højskolernes Folkekøkken på en attraktiv plads og kan tilbyde husrum for folkelig oplysning, debat, højskolesang og gode politiske oplevelser. Men vil det vare ved?

Folkemødets fremtid ligger i gæstfrie bornholmske hænder. Men de er også pressede. Hvornår kommer Folketinget Folkemødet til undsætning, så vi kan nå at bevare det fine tiltag, mens tid er? Så Folkemødets strålende eksempel ikke eroderes af markedskræfter og de økonomiske udfordringer, vores værts-ø på mange måder er "født med".