Er der vilje, er der vej

Publiceret 08-09-2016

Højskoleforstander, foredragsholder og musiker Niels Ole Frederiksen Middelfart, fylder 70 år den 8. september 2016.

Niels Ole

Af Søren Frederik Bregenov

Højskolelærer, foredragsholder, tidligere forstander, forfatter og musiker Niels Ole Frederiksen fylder 70 år den 8. september 2016

På Niels Oles dåbsattest står der, at han er født i Horsens Tugthus i 1946 som søn af fængselsinspektøren. Men det er i det ganske land uden for hotel gitterly, at den ivrige og energiske fødselar sætter sine tydelige fodspor og aftryk.

Som barn delte Niels Ole adresse med udbryderkongen Carl August Lorenzen. Lorenzen skrev "Er der vilje, er der vej" på cellemuren som afskedshilsen, inden han brød ud fra Horsens Tugthus i 1946. Men ordene passer faktisk bedst på Niels Ole, som med sin viljestyrke og vedholdenhed kan pryde sig som farvehandler, forstander, forfatter og meget mere.

Niels Ole var i ungdomsårene i en farvehandel i Nyborg inden eventyrlysten førte ham til Grønland, hvor han arbejdede på den amerikanske base. Det var med højskoleopholdet på Ask Højskole og efterfølgende HF- og læreruddannelse på Ribe Statsseminarium, at sporene til en lang højskolekarriere blev lagt.

Herefter blev han ansat som højskolelærer på Jaruplund og Båring højskoler. Det blev efterfulgt af stillingen som forstander på  Sdr. Felding højskole. Sdr. Felding Højskole blev med Niels Ole i spidsen omdannet fra en lille skole på en knoldemark til et samlingspunkt for utallige elevhold, pensionister i hobetal, kunstnere og musikere. Med Niels Oles ihærdige arbejde blev Sdr. Felding højskole og by stedet hvor kragerne ikke længere vendte! Efter endt gerning som forstander blev han ansat på Esbjerg Højskole og fratrådte med skolens lukning i 2010.

På Cv'et står der højskolelærer og foredragsholder. Højskolelivet fylder stadig meget i hverdagen. Han er medstifter af Jyderup Højskole og Båring Efterskole og derudover arrangerer han mange højskolekurser hvert år. Sideløbende har han også travlt med sin foredragsvirksomhed, og der er kun få forsamlingshuse og pensionistforeninger, som ikke har haft Niels Ole forbi til et foredrag eller en formiddag med sange fra højskolesangbogen inden for den seneste tid.

Musik og cabaret fylder også meget i Niels Oles liv. I en årrække drev han sammen med kompagnonen Hans Thimes (død 2013) en teater- og kabaretvirksomhed, hvor de rejste rundt til festivaler, fagforeninger, foreninger og spillede og optrådte med egne tekster og melodier til kabaretterne. De udgav egne lp'er og duoen medvirkede bl.a. i nogle af Niels Hausgaards tv-udsendelser. Duoen fik et uventet comeback for et par år siden da P3 hver uge spillede der syrede sang "Weekend weekend".

Niels Ole har aldrig helt sluppet Horsens Tugthus. Historien om hans barndom bag fængselsmurene indgår i repetoriet af utallige foredragstitler, som han hver uge tager rundt og fortæller om i det ganske land. Ja, der er bestemt tale om en fødselar, som i den grad befinder sig bedst i overhalingsbanen.

Niels Ole er gift med Gunhild, og de har børnene Stine, Christian og Jeppe samt syv børnebørn.