Else Mathiassen stopper som forstander på Vestjyllands Højskole

Publiceret 01-02-2018

NAVNE Forstander på Vestjyllands Højskole gennem 16 år Else Mathiassen stopper til efteråret. Hun får mere tid til at være udøvende kunstner og tage del i kulturlivet med ny base på Mors. Hun overlader en skole i topform til den nye forstander.

Af redaktionen

Forstander på Vestjyllands Højskole Else Mathiassen har netop meddelt, at hun stopper som forstander med udgangen af september 2018. Det skriver højskolen i en pressemeddelelse.

”Der går ikke en dag uden, at jeg tænker på, hvor dejligt her er. Det har været en meget svær beslutning”, forklarer Else Mathiassen, der har været ansat på Vestjyllands Højskole i 30 år, de sidste 16 år som forstander.

Da Else Mathiassen blev forstander på højskolen i 2002 var der 25 elever på højskolens lange vinterhold. I januar i år var der 81, hvilket er det højeste elevtal i højskolens historie.

”Det betyder rigtig meget for mig, at jeg overdrager en rigtig god og velfungerende højskole til min efterfølger”, siger Else Mathiassen og fortsætter, ”jeg har altid mest været en opbygger frem for en drifter, og det har været ekstremt spændende for mig at skabe den gode højskole, vi har i Vestjylland i dag”.

Nyt liv på Mors

Selv om Else Mathiassen stopper som forstander til oktober, er hun ikke færdig med at være højskolelærer eller kunstner. Mors er det første mål efter højskolen.

”Jeg glæder mig til at arbejde som udøvende kunster igen. Jeg vil lave mere teater og engagere mig i kulturlivet. Jeg elsker at bo langt fra de store byer i det, nogen kalder ”udkanten”, og jeg kan mærke, at der er spændende ting under opsejling på Mors”, forklarer Else Mathiassen.

Else Mathiassen har gennem sin tid som højskoleforstander holdt hendes kunstneriske netværk ved lige, og det har været en naturlig del af forstanderjobbet.

”Jeg glæder mig til at arbejde som udøvende kunster igen. Jeg vil lave mere teater og engagere mig i kulturlivet. Jeg elsker at bo langt fra de store byer i det, nogen kalder ”udkanten”, og jeg kan mærke, at der er spændende ting under opsejling på Mors."

Else Mathiassen

Hun har altid været drevet af nysgerrighed og kampen for den brede alment dannende højskole Lige nu er det eksempelvis realiseringen af højskolens fortælleakademi, som den afgående forstander brænder for og vil fortsætte med. Hun vil fortsat være tilknyttet skolen på deltid, hvor hun udover Fortælleakademiet også vil arbejde videre med skolens sommerkurser.

Svære sko at fylde

Bestyrelsesformand for Vestjyllands Højskole, biskop Elof Vestergaard, giver den afgående forstander et godt skudsmål med på vejen. Han fremhæver, at Else Mathiassen har været afgørende for, at vi i dag har en succesfuld højskole med god økonomi og glade elever.

”Else kombinerer to vigtige evner, der er centrale på en hver højskole. Hun er rigtig god til at forny højskolen og spotte vigtige tendenser, men samtidig udviser hun også noget så praktisk som godt købmandskab. Det er en sjælden kombination, og der skal ikke være nogen tvivl om, at vi kommer til at savne Else.”

Elof Vestergaard, formand

”Else har en særlig evne til at understøtte den lokale forankring og samtidig være en spiller i den nationale debat og den danske højskolebevægelse”, siger Elof Vestergaard.

I sin tid som forstander har Else Mathiassen lagt et stort arbejde i de lokale kulturforeninger og teatre i Vestjylland, men også siddet i bestyrelsen i Folkeoplysnings Forbundet i Danmark, der i daglig tale er kendt som Højskoleforeningen.

”Else kombinerer to vigtige evner, der er centrale på en hver højskole. Hun er rigtig god til at forny højskolen og spotte vigtige tendenser, men samtidig udviser hun også noget så praktisk som godt købmandskab. Det er en sjælden kombination, og der skal ikke være nogen tvivl om, at vi kommer til at savne Else”, fortæller Elof Vestergaard.

Tager manden med

Else Mathiassens mand Jens Bredholt, der underviser i maleri på højskolen, stopper også som lærer og flytter med ind i det nye hjem i Nykøbing Mors. Jens Bredholt har været på Vestjyllands Højskole siden 1986. Han vil som sin kone fokusere mere på arbejdet som udøvende kunstner.

De to bor frem til september i forstanderboligen ved siden af Vestjyllands Højskole. Else Mathiassen forklarer er jobbet som højskoleforstander er et fuldtidsjob i ordets bogstaveligste forstand.

”Jeg har været forstander døgnet rundt, og mit liv har været højskole. Det er her mine børn er vokset op. Mine kolleger, jeg til dagligt er leder for, er jo også mine naboer. Det er noget helt særligt at være forstander, og det skal en ny person i stillingen være indforstået med”, siger Else Mathiassen, der ikke kommer til at savne ledelsesdelen af forstanderjobbet.

”Jeg har jo aldrig været uddannet leder, og jeg mener heller ikke man kan ansætte en udpræget leder som højskoleforstander. En forstander skal først og fremmest være drevet af værdier og visioner. Vedkomne skal slet og ret være en kulturperson”, fortæller Else Mathiassen, der glæder sig til at være selvstændig og arbejde uden under- eller overordnede.

Den nye forstander ansættes af højskolens bestyrelse og findes i løbet af foråret.

Flere navne

Hent flere