Ny forstander på Den Skandinaviske Designhøjskole

Publiceret 18-05-2018

Merete Østergaard forlod en stilling på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i Aarhus for at blive forstander på Den Skandinaviske Designhøjskole i starten af maj.

Højskole- og ledererfaring

Den 52-årige forstander er uddannet Cand.phil fra Aarhus Universitet (1997) og har siden tilegnet sig mange års erfaring som leder. Senest som områdechef for Kommunikation og Ledelse på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i Aarhus, hvor hun var i fire år.

Tidligere har hun blandt andet været pr-ansvarlig på den daværende Skive-Thisted Social- og Sundhedsskole, projektleder for DGI og kursusleder ved Erhvervsakademiet Dania. Derudover kan hun skrive flere undervisningsjobs på CV'et.

Tilbage til højskolelivet

Merete Østergaard var selv på Gjerlev Idrætshøjskole, da hun var yngre, og nu ser hun frem til at bygge videre på Den Skandinaviske Designhøjskoles værdier. Det er i hendes optik en fordel, at skolen er forholdsvis ny:

- Her er ikke noget med "sådan plejer vi at gøre", som hun siger.

Den nye forstander er desuden vant til højskolelivet, da hun selv har boet på Krabbesholm Højskole de seneste 20 år, hvor hendes mand underviser. Nu flytter hun ind i forstanderboligen på Den Skandinaviske Højskole ved Brusgård i Randers ud fra en klar indstilling om, at en forstander skal bo på sin skole. Hun lægger vægt på, at skolen skal være en del af lokalmiljøet.

Mor til to

Privat danner hun par med ægtefællen Per Andersen, som hun har to døtre med. Ud over at have en stærk faglig profil, er Merete vild med løb og vinterbadning.