Fitness i fællesskab

Publiceret 09-03-2018

LÆRERPORTRÆT Jane Flæng underviser i fitness og spansk og er studievejleder på Aalborg Sportshøjskole. Hun vil lære eleverne at se ud over sig selv.

Fortalt til Andreas Harbsmeier

Det var en veninde, der trak mig med ned i et lokalt fitnesscenter. Jeg skulle enten i militæret eller gå på højskole. Jeg ønskede egentlig bare at træne, og så var det lidt tilfældigt, at det blev til højskole og at jeg blev uddannet diplomtræner i fitness. Jeg fandt Aalborg Sportshøjskole på nettet.

Jeg har overtaget den linje, jeg gik på, da jeg selv var elev. Den nye forstander ringede og spurgte, om jeg ville til samtale. Jeg havde lige skrevet kontrakt som gymnasielærer, men jeg valgte at blive højskolelærer. Den personlige kontakt med eleverne var årsagen til, at jeg valgte det ene frem for det andet.

Vi uddanner personlige trænere. Mange kommer for at få en træneruddannelse, så vi er ind imellem udfordret på alt det andet. Eleverne vil have anatomi, fysiologi, træning og alt det, mens de ikke er ligeså optagede af alt det andet, fællessang og dannelsesfagene. De er meget individualister, meget mig, mig, mig og ikke så meget os og fællesskabet.

Vi vil gerne have, at de lærer at være sammen, og så finder de ud af, at der er flere ting end dem selv, der er vigtige. De kommer ofte med et ønske om at blive mere sociale.

Jane Flæng

Jeg elsker at gøre træningen sjov. Der er selvfølgelig det sundhedsmæssige aspekt i det, men der er også en masse fællesskab i det. På højskolen har vi opbygget et miljø i træningscenteret, hvor man ikke bare tager hørebøfferne på, men er fælles om træningen.

Noget af det vigtigste, vi skal, er at give eleverne muligheder. Men nogle gange skal vi også slukke drømme. Vi skal turde sige: Du bliver ikke træner, du bør gå i en anden retning og hjælpe dem på vej. For titlen som personlig træner er ikke en beskyttet titel, så vi er forpligtede på at uddanne og sende kompetente folk ud i branchen.

På et tidspunkt brugte jeg al min tid på højskolen. Jeg trives i det og elsker at være der. Nogle gange ser jeg det ikke som arbejde, og det er et privilegium at få lov til at grine så meget, når man er på arbejde. Nu ligger jeg nok et sted midt imellem at opfatte mit job som et kald og som professionalisme.

Vi har de bedste arbejdstider – og vi har de værste arbejdstider. Vi har så meget frihed og fleksibilitet i vores hverdag. Men så bliver der lige inddraget en weekend og hverdagsaftener. Men det er jo også det fede ved det, for det giver andre muligheder.

Det har været fantastisk at møde lærere fra andre højskoler. Jeg havde en fornemmelse af, at det var en bestemt type, der var højskolelærer. Men det passer ikke. Der er plads til alle

Blå bog

Jane Flæng, 28 år

Lærer på Aalborg Sportshøjskole siden 2016 på halv tid. Fuld tid siden januar 2017.

Underviser i fitness, herunder uddanner holdtrænere og personlige trænere, og spansk og er studievejleder på højskolen.

Kommer oprindeligt fra Holstebro.

Tidligere elev på Højskolen i 2009/10. Uddannet på Aalborg Sportshøjskole i 2010 og derudover uddannet ernæringsrådgiver, løbe-, kettlebell-, og TRX instruktør og har en kandidat i idræt og spansk fra Aalborg Universitet.

Bor i en lille lærerbolig på højskolen og har en kæreste i København.

Flere navne

Hent flere